مدیرکل مدیریت بحران استان یزد:خشکسالی کماکان در یزد بیداد می کند


یزدفردا "مدیرکل مدیریت بحران استان یزد اعلام کرد: خشکسالی کماکان در یزد بیداد می کند و کمر کشاورزان، دامداران و روستائیان در حال شکستن است.
"غلامرضا برزگری " روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی استانداری یزد، گفت: با توجه به آنالیز میزان بارندگی 8 ماهه سال زارعی(اول مهر 88 لغایت اردیبهشت89) تمامی شهرستانهای استان یزد، برای چندمین سال متوالی، با بارش کمتر از متوسط بلند مدت مشابه(8 ماهه) روبرو شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان خشکسالی مربوط به شهرستان خاتم است، اظهار داشت: 6 شهرستانی که با کاهش بالای 20 درصدی مواجه هستند ، همگی قطب کشاورزی یا دامداری و یا باغداری استان یزد و علاوه بر آن شهرستانهای تامین کننده آب استان می باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، میزان درصد کاهش بارندگی استان در شهرستانهای خاتم، یزد،مهریز، تفت و صدوق را به ترتیب 35- ،34- ،27- ، 24- و 21- اعلام کرد.
برزگری ادامه داد: ، میزان درصد کاهش بارندگی استان در شهرستان ابرکوه 20- ، اردکان 17- ، بافق 16- ، طبس 14- ،بهاباد 11- و میبد 2- می باشد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: خشکسالی نه تنها بر بخش کشاورزی و دامداری فشار وارد کرده و کشاورزان و دامداران را به ستوه آورده ، بلکه اکثر روستاها و برخی از شهرهای استان را دچار کمبود آب آشامیدنی و بهداشت کرده است.
وی گفت: این مساله همچنین باعث کاهش کیفیت و افزایش سختی آب در برخی از مناطق استان شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، ادامه داد: گرچه در آمارهای هواشناسی کشور بارندگی استان، با بارش کمتر از حد معمولی معرفی شده است ولی شدت خشکسالی و مشکلات بحران آب را می توان در مراتع خشکیده، قنوات و چشمه هاي خشکیده و چاه های جابجا شده و در حال جابجا لمس کرد.
برزگری با اشاره به آسیبهای ناشی از خشکسالی اظهار داشت: خشکسالی در استان از شکل اقلیمی، هیدرولوژی و کشاورزی پا فراتر گذاشته و به خشکسالی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده ، به گونه ای که اختلافات محلی، مهاجرت به شهرها و مشکل معیشت روستائیان در حال شکل گیری و افزایش است.
وی پیگیری راه های ممکن کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تامین آب برای استان دارالعلم یزد که در میان کویر، مردمانی صبور و سختکوش، جلوی پیشروی کویر و توسعه بیابانها به استانهای همجوار غربی و شمالی گرفته است را ضروری دانست و خواستار توجه ویژه مسئولان ذیربط به این مساله شد.
برزگری تصریح کرد: در صورتی که در این خصوص تمهیداتی اندیشیده نشود، حتی اگر در سالهای آینده بارندگیهای دو یا سه برابری داشته باشیم، به هیچ وجه پاسخگوی مشکلات حادث شده از خشکسالیهای مستمر چند سال گذشته نخواهد بود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا